Páratlan ütemezésű ritmusok: kilencnyolcad 1. rész

rz-logo3Páratlan ütemezésű rock-funk ritmusok: kilencnyolcad 1. rész

Ez alkalommal egyszerű lábdob-variációkat tartalmazó kilencnyolcad ütemezésű rock-funk kíséretekkel foglalkozunk. Kiindulópontul négy gyakran hallható kíséret szolgál, amelyeket úgy változtatunk meg, hogy az ütem valamely részén egy hanggal többet játszunk a lábcintányéron.

Az első négy kottapéldában az ütem negyedik részében található egy hanggal több. Bár a „hivatalos” változat a kilencnyolcad számolására az egy-két-há-négy-öt-hat hét-nyolc-kilenc, én valahogy mégis jobban szeretek az ilyen szerkezetű ritmusokra -a nyolcados számolás mintájára- úgy számolni, hogy egyet-kettőt-hármat-négyenként. Nagyon fontos, hogy az összes szótagot egyenletes gyorsasággal számoljuk, a „négyenként” ne legyen gyorsabb ez alkalommal, mert nem triolát számolunk!

Az 5-8. példában a kíséretek harmadik részében ütünk egy hanggal többet. Számolhatunk úgy, hogy egyet-kettőt-hármanként-négyet. A 9-12. példában a ritmusok harmadik részében található eggyel több hang. Szerintem az a legegyszerűbb, ha úgy számolunk, hogy egyet-kettőnként-hármat-négyenként. Végül a 13-16. példában az ütemek elején játszunk egy hanggal többet. Számolhatunk úgy, hogy egyenként-kettőt-hármanként-négyet.

Természetesen ez a tizenhat példa egyáltalán nem mutatja be az összes lehetőséget. Mind a négyféle szerkezetű kíséretekben bármelyik nyolcadra kerülhet lábdobon játszott hang, fontos, hogy kísérletezzünk, alkossunk további variációkat a gyakorlatok mintájára!

A lábcintányéron nem csak nyolcadokat játszhatunk, hanem tizenhatodokat is (17. példa). Próbáljuk meg eljátszani a tizenhat kíséretet, valamint a saját variációinkat is! Amennyiben nyolcadok helyett negyedeket ütünk a lábcintányéron, akkor egy érdekes dolgot tapasztalunk: a kíséretek két ütem hosszúságúvá válnak, és minden második ütemben nem az első, hanem a második nyolcadon kell megszólaltatnunk a lábcintányért (18. példa). Természetesen ne csak ezt az egy kíséretet legyünk képesek eljátszani így, hanem az összes többit is!

Gyakran alkalmazott lábcintányér-ritmus az egy nyolcadból és két tizenhatodból álló ritmusképlet is. Amennyiben ezt játsszuk nyolcadok helyett, a kíséretek ismét kétütemessé válnak, és a második ütemben előbb két tizenhatodot, majd egy nyolcadot kell játsszunk a lábcintányéron (19. példa). Természetesen fontos az, hogy ne érjük be annyival, hogy ezt a ritmust eljátsszuk így, gyakoroljuk az összes többit is ezzel a lábcintányér-szólammal.

Következő alkalommal ismét kilencnyolcados kíséretekkel foglalkozunk, de összetettebb lábdob és pergődob-variációkra számíthatunk. Addig is jó dobolást, sok sikert kívánok!

Kíséretek kilencnyolcadban

Hozzászólások

Hozzászólás

A hozzászólások le vannak tiltva.