Rockdobolás két lábdobbal: fillek folyamatos tizenhatodokkal

pearl-doublebassEz alkalommal olyan rövid fillekkel fogunk foglalkozni, amelyekben a két lábunkkal folyamatos tizenhatodokat játszunk a kíséretben és a fill alatt is.

Az 1. példában az ütem végén két nyolcadból áll a fill. Gyakoroljuk úgy, hogy minden második, illetve úgy is, hogy minden negyedik ütem végén ütjük, először csak a pergődobon. Ezután próbáljuk a két hangot a dobfelszerelés különböző dobjain megszólaltatni. Sokféle lehetőség közül választhatunk, ezek közül egyet mutat be a 2. kottapélda.
A 3. példában az ütem végén az első három tizenhatodon ütünk váltott kézzel. Akkor a legegyszerűbb a dolgunk, ha a kezeink és a lábaink szinkronban mozognak, vagyis, amikor a jobb lábunkkal szólaltatjuk meg a lábdobot, akkor a jobb kezünkkel ütünk, amikor a pedig ballal, akkor a bal kezünkkel. Később természetesen eltérhetünk ettől, de először érdemes a legkönnyebben játszható lehetőségekkel foglalkoznunk. Hasonlóan az első fillhez, ezt a ritmusképletet is először gyakoroljuk úgy, hogy csak a pergődobot szólaltatjuk meg minden második, illetve minden negyedik ütemben, majd ha ez már nem okoz gondot, a fill hangjait próbáljuk meg minél többféleképpen megszólaltatni a dobfelszerelésen. A három hangot megszólaltathatjuk egy, kettő, vagy három különböző dobon. A sok lehetőség közül hármat mutat be a 4-6. kottapélda.
A 7. példában az ütem végén négy tizenhatodot ütünk váltott kézzel. Először gyakoroljuk a fillt a fentiek szerint, majd a a négy hangot próbáljuk egy, kettő, három és négy különböző dobon megszólaltatni. Számos lehetőség közül választhatunk, ezek közül hármat a 8-10. kottapéldában vehetünk szemügyre.
A 11. példában az ütem végén négy a második tizenhatodot kihagyjuk. Úgy a legegyszerűbb, ha megtartjuk a leírt kézrendet! Ezt a fillt is az előzőek szerint gyakoroljuk (12-14. kottapélda).
Elhagyhatjuk a négy tizenhatod harmadik hangját is (15. kottapélda), és ezt a ritmusképletet is megpróbálhatjuk többféleképpen szétosztani a dobfelszerelés dobjain (16-18. kottapélda).
És végül, azt a ritmusképletet is alkalmazhatjuk, amelyet úgy kapunk, hogy az első tizenhatodot hagyjuk ki. Ebben az esetben szerintem jobban hangzik a fill, ha a ritmusképlet első hangját a cintányéron, vagy a lábcintányéron szólaltatjuk meg (19. kottapélda). Ezt a fillt is az előzőek szerint gyakoroljuk (20. kottapélda).
Végül szeretnék néhány tanácsot adni a gyakorláshoz! Először olyan tempóban játsszuk el a ritmusokat, ahol nem okoz gondot az, hogy a tizenhatodokat pontosan szólaltassuk meg, hogy tudjuk, hogy hol tartunk, és hogy tényleg egyszerre szólaljanak meg azok a hangok, amelyeknek egyszerre kell megszólalniuk. Ezek után próbáljuk a ritmusokat több tempóban, több hangerőn gyakorolni!

Úgy vettem észre, hogy a kétlábdobolás iránt érdeklődők között gyakran találkozni olyan dobosokkal, akik nehezen látják be azt a tényt, hogy ahhoz, hogy egy ritmust gyorsan tudjunk eljátszani, általában hosszabb ideig tartó, rendszeres gyakorlásra van szükség! Sajnos más módszer nincs, mint először meg kell tanulnunk lassabb, kényelmes tempóban eljátszani azt, amit később gyorsan szeretnénk játszani, és a tempót fokozatosan növelve, rendszeresen, lehetőleg minden nap, addig kell gyakorolnunk, amíg nem megy gyorsan. Attól függően, hogy az adott ritmus mennyire összetett, illetve, hogy mennyire gyorsan szeretnénk játszani, ez a folyamat eltarthat, napokig, hetekig, hónapokig, de akár évekig is!

 

Rockdobolás két lábdobbal: fillek folyamatos tizenhatodokkal